Isnin, 5 Julai 2010

Memilih cara untuk membuka minda

-gambar hiasan-

Assalamualaikum......(5 Julai 2010)(Isnin). Semua orang memilih untuk membuka minda dengan pelbagai cara mengikut kehendak masing-masing. Menulis, membaca, mengembara - melihat tempat baru, menerima dan memberi pandangan, memahami ideologi dan kefahaman orang lain, melihat dari sudut positif, berfikir diluar kotak dan lain-lain lagi. Sehinggakan ianya berjaya membawa kearah pemikiran yang lebih kreatif dan progresif.

Namun, tidak semestinya aggresif.

Berusaha untuk pandai berkata-kata, meluahkan pendapat serta tidak risau akan kritikan, selain dengan melakukan kerja dengan betul dan amanah - bukan hanya bercakap kosong. Bersungguh-sungguh menyatakan pendirian dan berpegang terhadap pendirian tersebut.

Perkara yang sangat perlu ada dalam diri seseorang adalah berani. Berani mencuba. Berani untuk belajar lebih banyak perkara di sekelilingnya. Berani untuk diperkatakan oleh orang lain - tidak kira positif atau negatif. Tidak melakukan sesuatu hanya kerana harga upahan atau hanya kerana setelah diberi tekanan oleh pihak lain. Namun, keberanian sebenar adalah lahir daripada keikhlasan melakukan sesuatu.

Minda kita akan lebih terasah, dan idea akan lebih mudah terbina apabila kita gemar menghuraikan sesuatu keadaan dengan menjadikannya lebih tersusun dan menarik. Juga dengan menghurai sebarang masalah yang akhirnya mampu diselesaikan. Lebih menarik jika kita mengaitkan segala bentuk pemikiran dengan isu-isu semasa dan kehidupan seharian kita - akan menjadikannya lebih bermakna untuk dihayati. Hasil sebenar bagi segala pengertian ini adalah tidak lain hanya-lah untuk menjadi orang yang lebih berilmu dan seterusnya dapat memanfaatkan ilmu itu.

4 ulasan:

melatidaisy berkata...

salam, dah lama x singgah sini, syukran utk entri yg memotivasikan diri ini.barakallah.

Daud Mili berkata...

thanks melati.... sebab masih sudi singgah lagi disini...:)

Miss R berkata...

thx saudara daud mili 4 ur comment at my blog.. actually.. pe yg tertulis kt entri tu, mmg terjd dlm idup sy, sblh lelaki mementingkn keturunan.. mmg xleh slhkn lelaki sbb suke kt kite, tp leh elak kn.. tp nk buat cmne, die fikir keluarge leh trime biler tgok sy.. tp apekan daye, sy tiade keturunan yg diorg inginkn.. keluarge lelaki tu leh trime sesiape sj aslkn keturunan yg same wlpn wanita itu x pnah bsekolah lgsung, tak tau msk ke xpe.. mak lelaki tu sgup ckp nk bunuh diri klu anak nye nk kawin gak dgn pilihan sndiri yg bkn satu keturunan mereka.. so, pe leh buat.. kami tpakse buat kputusan bpisah..

SAKIT itu mmg terase smpai ari ni wlpn dh sethn berlalu.. nk lupe xleh sbb psekitaran itu sndiri yg buat kite teringt..

Azizsatar berkata...

Assalamualaikum
Syukur alhamdulillah kerna aku dapat singgah ketempat ini..tq