Rabu, 18 Ogos 2010

Puasa dan keampunan dari Allah

Assalamualaikum......(18 Ogos 2010)(Rabu).Selamat berpuasa. Selamat bersahur dan selamat berbuka. Juga selamat beribadah di siang hari dan di malam hari. Selamat menghayati ramadhan dengan penuh penghayatan. Alhamdulillah kita semua masih diizinkan bertemu dengan ramadhan tahun ini. Disini aku mahu berkongsi sedikit pengetahuan hasil bacaan aku yang aku ingin kongsi dengan siapa yang membaca tulisan ini. Semoga aku dan yang lain dapat sama-sama mengambil manfaat. InsyaALLAH.

Rasulullah bersabda yang bermaksud, malaikat Jibril pernah berdoa kepada Allah:

Celakalah bagi golongan yang bertemu dengan bulan Ramadan, tetapi setelah berpisah dari bulan tersebut, dosanya tidak diampunkan. 

(Hadis riwayat al-Bukhari, al-Adab al-Mufrad).

Allahuakbar... rugilah aku, rugilah manusia semua jika tidak mengambil kesempatan dan tak mahu ambil faedah dari bualan special ini. Dan aku... aku mengingatkan diri aku. Supaya sentiasa mengharap redha Allah, menjaga amal sebaik mungkin, menambah amal se-mampu mungkin. Begitu juga kita semua. Kadang-kadang tu terasa sangat, bila datang-nya ramadhan ini, kita akan menghadapi pelbagai dugaan yang sangat besar. Semestinya. Kerana bulan ini menyediakan pelbagai faedah dan kelebihan. Untuk mendapatkannya, mesti-lah tidak semudah yang disangka.

Kelebihannya dinyatakan oleh Nabi Muhammad yang bermaksud:

"Sesiapa yang berpuasa Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredaan Allah, akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu."

(Hadis riwayat Muslim)

Jangan lah kita sangsi dengan apa yang Allah janjikan. Sesungguhnya janji-janji Allah itu pasti. Seperti manusia yang melakukan kesilapan terhadap sesama manusia. Dan biasanya, manusia akan rasa malu serta terbit rasa mahu berbaik-baik dan bermaaf-maafan. Ini kan pula kita dengan Tuhan, dengan Allah. Alangkah beratnya kebiadaban ini. Ya Allah, Ampunkan dosa aku, ampunkan dosa kami.

Dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: 

“Tuhan kita Yang Maha Berkat dan Agung turun setiap malam ke langit dunia, ketika hanya tinggal sepertiga malam yang akhir. Lalu berfirman: 

“Sesiapa yang berdoa kepadaKu, akan Aku perkenankan untuknya. Sesiapa yang meminta kepadaKu, akan aku berikanNya. Sesiapa yang memohon keampunan kepadaKu, akan Aku ampunkannya”

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Marilah. InsyaALLAH. Aku sendiri tidak ada kekuatan. Masih belum mampu konsisten dalam solat sunat dan juga ber-doa. Tambahan pula didalam saat dan ketika 'sepertiga malam' . Mungkin berat jika ianya di bulan-bulan lain. Namun, bulan ini sepatutnya lebih mudah, kerana kita memiliki 'masa sahur'. Jadi masa sahur ini lah, dengan izin ALLAH, kita boleh amalkan hadith di atas. Dengan keizinan Allah juga, solat dan doa-doa kita diterima. Subhanallah. Alangkah ruginya kita terlepas dari kemaafan dan keampunan Allah. Sesungguhnya Allah Maha pengampun dan Maha Penyayang. Semoga Allah memaafkan dosa kita semua. Amen.

Mencapai kedudukan para sahabat Muhammad itu memang mustahil. Namun, jika kita cuba untuk contohi mereka dan meneladani cara mereka menghayati agama itu adalah salah satu method yang mudah untuk memahami bagaimana mereka semua, yakni para sahabat, menjadi orang yang hebat di dunia dan di akhirat. Tidak dapat ambil semua, mungkin sedikit itu sudah baik. Seperti di dalam kisah 'Umair bin al-Humam yang mendengar sabda Nabi Muhammad:

"Bangunlah kalian menuju syurga Allah yang luasnya seperti langit dan bumi."

Terdengar ucapan tersebut, Umair bertanya: "Benarkah, keluasannya seperti langit dan bumi?"

Nabi bersabda: "Ya."

Beliau lantas menyebut: "Bakhin bakhin." (sebutan yang menggambarkan rasa pengagungan).

Nabi bertanya: Apakah yang menyebabkan engkau berkata sedemikian?

'Umair menjawab: "Kerana aku ingin menjadi ahlinya."

(Hadis riwayat Muslim).

Subhanallah. Alhamdulillah. Lailahaillallah. Allahuakbar.

1 ulasan: