Khamis, 17 Disember 2009

Berubah


Assalamualaikum,....18 Desember 2009(Jumaat). Selamat menyambut Tahun Baru Hijrah, sudah 1431 tahun peristiwa Hijrah Nabi S.A.W dan para sahabat (semoga Allah meredhai mereka) yang berhijrah dari Makkah ke Madinah setelah mengalami tekanan yang kuat dari kaum Quraisy di Makkah dalam kerja dakwah Nabi SAW dan seksaan yang teruk terhadap sesiapa yang mengikut Nabi S.A.W. Sebenarnya banyak peristiwa hijrah di dalam sejarah Islam yang kita kurang ambil tahu seperti penghijrahan sebahagian umat Islam dari Mekah ke Habasyah, yang kini dikenali sebagai Etophia, yang berlaku pada tahun kelima sejak Muhammad S.A.W diangkat menjadi Rasul. Untuk membaca lebih lanjut, boleh membacanya di http://hafizfirdaus.com/content/view/148/81/ .

Penghijrahan selalu dikaitkan dengan perubahan. Sama ada perubahan dari dalam diri seseorang insan atau dari luarannya. Tidak kira dari segi agama atau dari segi keduniaannya. Di dalam Al-Quran, terdapat ayat yang sangat popular digunakan oleh manusia ketika mengulas mengenai 'perubahan' iaitu di dalam Surah Ar-Ra'd.

Yang bermaksud,

"...Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya..."

Surah Ar-Ra'd. (Ayat 11)
[ Terjemahan Dalam Bahasa Malaysia Tafsiran Ar-Rahman ]
di petik dari Surah Ar-Ra'd

Perubahan itu datang dari kita sendiri. Maka, tekankan dalam diri, bersungguh-sungguh jika kita ingin betul-betul berubah. Tidak kira lah kita nak berubah untuk menjadi lebih baik, lebih bertanggungjawab atau lebih cantik,..... lebih kurus, atau lebih comel, lebih tampan, lebih mendapat perhatian.....atau pun lebih sayang, lebih menghormati dan lebih dihormati,...Lebih banyak bercakap, atau kurang bercakap...lebih ambil tahu, atau buat tak tahu jek...lebihkan perkara-perkara yang utama dari perkara-perkara yang remeh...cuma jangan 'lebih-lebih' sudah...hehe...

Sempena tahun baru ini, mari kita buka buku baru, hidup dengan lebih terurus, menjadi orang yang lebih berguna, bersikap lebih dewasa, menilai sesuatu perkara dengan lebih matang, mengurangkan perkara-perkara yang tak patut kita dalami dan lain-lain lagi. Kita bukan lah ingin menjadi orang yang sempurna....tetapi, lebih baik kita beringat sebelum diperingatkan..Aku menasihat diri ku dan yang sahabat yang lain..sama-sama kita hargai setiap pemberian Allah dengan menjaganya baik-baik...insyaALLAH..sekian.

10 ulasan:

|yanA Azizi| berkata...

salam maal hijrah!.
salam tahun baru!.

Sharinginfoz berkata...

selamat tahun baru....

Werdah berkata...

Salam Daud,

Selamat berubah... ke arah yang lebih baik daripada tahun sudah..

nurain rodze berkata...

azam baru :)

jane berkata...

niatkan smg azam ke arah itu diperbuat dgn pnuh yakin..insyaAllah tercapai

slm maal hjrah

Daud Mili berkata...

selamat tahun baru semua......

Farhana berkata...

Salam Maal Hijrah juge wat kamu.. Smoga tahun mndatang bawa perubahan yg lebih baik.. ;)

Mr. Postcard berkata...

Azam utk tahun baru Islam untuk menjadi lebih sihat. Hehe.

Daud Mili berkata...

Farhana; Semoga berubah ke arah yang positve...~

Daud Mili berkata...

Reza hahaha,...'sihat'2 kan ler badan ngko tuh...~