Sabtu, 21 Ogos 2010

Student Power dan Kebebasan Akademik Mahasiswa

Assalamualaikum.....(22 Ogos 2010)(Ahad). Cerita ini sangat pendek dari cerita asalnya - yang mungkin sepatutnya lebih panjang. Tidak mengapalah. Aku menulisnya dari perspektif aku sendiri. Aku mungkin akan digelar Pro-Fahmi Reza kerana artikel ini. Tiada apa pun. Sesiapa sahaja yang memperjuangkan isu mahasiswa, maka, aku Pro terhadap mereka..!!... Dan kepada sahabat-sahabat mahasiswa sekalian, yang dikenali sebagai orang akademik - mungkin juga orang yang berilmu... Adalah telah menjadi sesuatu yang pelik apabila kamu semua menjauhi sejarah.

 Fahmi Reza

Fahmi Reza, pembikin filem dokumentari dan juga aktivis sosial, telah membawa semula sejarah gerakan mahasiswa Universiti Malaya (UM) melalui projek "Student Power" ke seluruh Malaysia dalam bentuk Public Lecture selama lebih kurang satu jam. Public Lecture ini adalah mengenai sejarah gerakan mahasiswa UM sekitar tahun 60'an yang tidak pernah diceritakan oleh mana-mana individu di zaman sekarang. Paling kuat pun ianya pernah tertulis di dalam beberapa buah buku.

Pada tanggal 10 Ogos 2010, Fahmi Reza dijadualkan akan membawa Public Lecture ini ke UiTM Puncak Perdana. Permohonan untuk membawa beliau masuk ke UiTM adalah berjaya pada awalnya. Sehinggalah ianya gagal pada hari berlangsungnya majlis itu kerana mendapat bantahan dari pihak Universiti di atas alasan permohonan yang tidak lengkap. Majlis yang dijadualkan pada pukul 5 petang itu terpaksa ditunda pada pukul 6.30 petang, dan atas usaha beberapa orang pelajar, mereka berjaya mengumpulkan RM100 sesama mereka dan menyewa sebuah dewan kecil di Kompleks Belia dan Kebudayaan Negeri Selangor di Seksyen 7, Shah Alam kira-kira 20km dari kampus.


 Poster UiTM 1

Untuk pengetahuan semua, atas saranan Fahmi Reza sendiri, kami  telah pun mempelawa Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar UiTM serta kesemua Perwakilan Pelajar untuk sama-sama hadir ke majlis ini. Ini adalah untuk memperlihatkan kepada mereka apakah sebenarnya Public Lecture ini. Namun, tiada seorang pun yang hadir. Mungkin mereka sibuk. Mereka banyak kerja. Mereka kan wakil mahasiswa.


 Poster UiTM 2

Poster UiTM 3

Ini adalah Public Lecture yang kedua aku hadiri selepas yang pertama di Jaya One, Petaling Jaya (klik sini - tulisan Aku & Mahasiswa). Setelah isu mahasiswa UiTM di halang oleh pihak Universiti untuk membawa masuk Public Lecture ke dalam kampus, ramai pihak memberi pandangan mengapa ianya di haramkan untuk dibawa masuk ke dalam kampus.

"Mungkin judul ceramah itu 'Student Power' (kuasa pelajar) menakutkan mereka,” kata seorang mahasiswa UiTM kepada Malaysiakini. (klik sini) 

Namun apa yang dilakukan pihak Universiti itu tidak menjadi penghalang untk mereka meneruskan Public Lecture tersebut di tempat yang berlainan. Menurut penceramahnya, Fahmi Reza, ceramah itu berjaya menarik penyertaan 30 peserta yang “memberanikan pelbagai rintangan dan halangan oleh universiti” ke majlis berkenaan. Apa yang dibentangkan oleh Fahmi Reza adalah mengenai sejarah mahasiswa sahaja. Tetapi ianya dihalang seperti beliau membentangkan sesuatu yang sangat 'bahaya'. Mungkin ada unsur-unsur yang agaknya boleh membawa mahasiswa untuk ber'demontrasi' atau untuk selalu ber'aktivis' atau juga untuk membawa isu-isu rakyat jelata itu, telah menakutkan beberapa pihak.

Belum pun sudah kisah di UiTM itu berlalu. Public Lecture yang sama telah cuba dibawa oleh beberapa orang pelajar Universiti Malaya (UM) ke dalam kampus mereka. Dengan diketuai oleh Abu Ubaidah Amir, mereka membuat permohonan dan diluluskan oleh pihak UM dan dijadualkan akan diadakan pada 24 Ogos 2010.

 Poster UM 1

Poster UM 2


Poster UM 3

Poster UM 3

Public Lecture kali ini adalah amat bermakna kerana akan dibawa ke tempat asalnya iaitu UM,  isi kandungan sejarah dalam ceramah ini adalah berkisarkan tentang sejarah mahasiswa UM itu sendiri. Public Lecture ini juga akan diceriakan dengan kehadiran dua ikon gerakan mahasiswa 60'an iaitu Syed Hamid Ali dan Khoong Kim Hoong. Maka beruntunglah mahasiswa-mahasiswa UM kerana mereka mempunyai sejarah gerakan mahasiswa yang hebat dan juga tokoh-tokoh yang masih hidup untuk menceritakan kepada mereka semua, bahawa gerakan mahasiswa ketika zaman 60'an sangat berbeza dengan mahasiswa zaman sekarang.

Namun, beberapa hari selepas ianya diluluskan. Pihak UM membatalkan Public Lecture ini..!!

Ramai juga individu dan kumpulan mahasiswa di luar UM menyatakan kekecewaan. Kecewa lagi mahasiswa-mahasiswa UM yang bertindak sebagai penganjur. Apa yang di dengar dari sahabat-sahabatku, pihak UM membatalkan lecture itu sebelum ianya berlangsung adalah kerana mengikut tindakan UiTM yang telah membatalkannya lebih awal. Dari sinilah bermulanya sebuah perjalanan yang mungkin mahasiswa UM sendiri lebih tahu dari aku. Jadi disini aku ingin menceritakannya dari pandangan mahasiswa bukan UM ataupun lebih mudah adalah orang luar, yang sentiasa menyokong mereka.

 Poster UM Batal 1

Abu Ubaidah Amir, individu yang bertangungjawab membawa Public Lecture ini telah bertindak untuk membuat permohonan semula atau rayuan kepada pihak UM dengan bantuan idea dari Fahmi Reza sendiri. Kertas Kerja Dasar (KKD) dikeluarkan bagi setiap individu mahasiswa atau persatuan mahasiswa untuk mengisinya dan membawanya bersama-sama ke Pihak Hal Ehwal Pelajar UM pada hari Jumaat, 20 Ogos 2010, jam 3 petang. Tindakan ini adalah bagi menunjukkan kesungguhan mereka untuk mengadakan Public Lecture ini.

Walaupun hanya sekitar 10 orang yang hadir pada petang itu, mereka tetap menghantar permohonan tersebut ke pihak HEP UM. Dan seperti yang di jangka. Pihak HEP menolaknya. Bahagian Hal Ehwal Universiti Malaya (HEP UM) menolak permohonan mahasiswa untuk menganjurkan syarahan umum forum 'Student Power' pada 24 Ogos 2010, kerana pihak universiti tidak membenarkan sebarang program yang dianjurkan oleh individu (Berita-klik sini).
 
"Saya rasa ia tidak relevan kerana program ini tidak melibatkan ramai orang. Universiti hanya sediakan kelengakapan (tempat) sahaja ," kata Abu Ubaidah, pelajar tahun satu fakulti sains.

Sehingga saat aku menulis artikel ini. Pihak UM masih tetap dengan keputusannya. Namun, Abu Ubaidah dan rakan-rakannya termasuk Fahmi Reza sendiri masih akan meneruskan usaha mereka membawa Public Lecture ini masuk ke dalam UM. Ini adalah sejarah kamu semua wahai mahasiswa Universiti Malaya. Di manakah kamu semua ketika segelintir sahabat-sahabat kamu berusaha membawanya masuk ke dalam kampus kamu? 
 

Poster Batal UM 2

Gambar yang menjadi profiles picture facebook Fahmi Reza
 
Bagi aku, banyak yang manusia boleh belajar dari sejarah. Manusia akan jadi lebih maju melalui sejarah. Manusia tidak akan melakukan kesilapan kedua kerana mengingati sejarah... Dan mahasiswa di Malaysia beruntung kerana mempunyai sejarah gerakan mahasiswa yang hebat dan menarik untuk dihayati serta direnungi. Ianya juga boleh dijadikan sumber inspirasi untuk gerakan mahasiswa yang sedia ada sekarang. Dan pihak universiti tidak harus menghalang mahasiswa zaman sekarang mengetahui sejarah gerakan mahasiswa zaman dahulu. Kerana kebebasan akademik adalah hak asasi setiap mahasiswa. 

Kebebasan Akademik Hak Asasi Mahasiswa

Kebebasan akademik adalah kebebasan yang mutlak untuk setiap orang yang sedang menuntut ilmu ingin mengetahui dan belajar sesuatu yang baru mahupun yang lama. Tidak kiralah ianya dalam bentuk apa. Kerana penuntut-penuntut ilmu zaman sekarang sudah pandai membezakan yang mana baik dan yang mana buruk, yang mana memberi faedah dan yang mana mengarut. Cuma mereka ini tidak di beri peluang untuk mengetahuinya. Dan juga kebanyakan pengetahuan tidak didedahkan secara jujur. Jika ada yang mengetahuinya, tidak pula dibenarkan untuk menghurai semula serta jauh lagi untuk mengkritik atau memberi pendapat... Sudah tiba masanya untuk pihak Universiti lebih terbuka. Bukan hanya dalam isu "Student Power". Juga terhadap apa-apa isu yang akan mendatang... Semoga kebebasan akademik akan dapat diamalkan...!!!... Dan dapat membawa Universiti-universiti di Malaysia menjadi institut pengajian yang dibanggakan oleh rakyat dan menjadi bualan cendikiawan seluruh dunia.. InsyaALLAH.

Sekian. 

**Segala Poster dan Gambar ini adalah milik Fahmi Reza yang aku copy dari laman facebooknya.(klik sini)
..

4 ulasan:

Kuey san berkata...

org melayu suka dgn sejarah hang tuah aje.. itu aje yang boleh diulang-ulang-ulang.

*sigh*


good post, keep it up! ;)

@kamato berkata...

nice entry la brader..aku suke

Daud Mili berkata...

kuey san:

haha... ada betol-nya...tapi, mungkin juga banyak faktor, sebab hanya sejarah itu yang didedahkan kepada orang melayu...

dan didedahkan pula secara kurang jujur.. tidak teliti.. jika tidak teliti.. apakah nama-nya sejarah??.. murah-nya sejarah kita...

Daud Mili berkata...

@kamato:

terima kasih... ini hanya pandangan peribadi.. setakat mana yang aku tempuhi...:)