Rabu, 2 Februari 2011

Sementara Aku Masih Ingat, Versi Sebelum Aku Tamat (UiTM) - 29

Assalamualaikum............(31 Januari 2011)(Isnin). Kawan kelas.

Semenjak dari UiTM Kuala Pilah ke UiTM Arau, kemudian ke UiTM Jengka Pahang, rakan-rakan kelas aku adalah antara manusia yang paling rapat dengan diri aku ketika bergelar mahasiswa. Begitu juga ketika di UiTM Shah Alam. Ketika di UiTM Shah Alam, rakan kelas aku tidak terlalu banyak bertukar-tukar kerana kami sememangnya diletakkan di bawah group major kami sendiri iaitu Water Resources Division. Mungkin terlalu banyak untuk diceritakan tentang mereka. Tak mampu untuk aku tulis. Tetapi mereka adalah insan yang paling mudah untuk didekati. Dan kebanyakan dari mereka pun adalah bekas rakan-rakan ketika di UiTM Jengka Pahang lagi. Kelebihannya, kesemua ahli dalam kelas mempunyai kepala yang sama. Mampu untuk melayan perangai antara satu sama lain. Begitulah ianya terjadi. Di dalam rasa semangat untuk melayan aktiviti mereka, di dalam rasa malas untuk menyertai perjumpaan mereka, di dalam rasa bosan asyik melihat mereka setiap hari, di dalam rasa jengkel dengan sesetengah sikap-sikap mereka, di dalam rasa ambil berat terhadap perhatian diberikan oleh mereka serta mereka lah sebenarnya yang menjadi sumber gelak tawa aku, menjadi sumber rasa tenang di hati aku dan yang paling penting adalah menjadi sumber assignment untuk aku tiru. Hehe.

Dengan ke'sunshine'an Yusuf, ke'anak-anak'an Naufal, ke'muncul'an Pida, Ke'jengkel'an Syammir, ke'matang'an Basyir, ke'lembut'an Lukman, ke'macho'an Fahmi, ke'kelantan'an Fauzan, ke'enjoy'an Fadhil(Ax), ke'maintain'an Mat Ju, ke'genius'an Adham, ke'jambu'an Rudy, ke'misteri'an Amad, ke'korea'an Adam, ke'kemaih'an Nidzam, ke'pimpinan'an Burhan, ke'lurus'an Tuyang(Nurhafiz), ke'borneo'an Apai(Azrol) serta ke'utara'an Hariri. Begitu juga dengan ke'migrain'an Ekin, ke'sesat'an Lost(Adila), ke'gembira'an Tasya, ke'gedik'an Puteri, ke'sabar'an Dila, ke'blur'an Syu, ke'cool'an Ayu, ke'pucat'an Aina, ke'kesian'an Mimie, ke'kenit'an Dayang dan ke'farancisca'an Idzumi. Haha. Ini semua bukan lah sifat sebenar mereka pun. Ini hanyalah hasil yang keluar dari otak aku ketika aku menulisnya dengan sekali type sahaja. Hehe.

Aku gembira mengenali mereka semua. Teringat pula aku akan kisah persahabatan Hang Tuah dan Hang Jebat, satu kisah yang sungguh tragis. Ketika itu, tiada yang mampu untuk melepaskan ikatan persahabatan ini. Pasangan duet yang cukup utuh ketika berlawan dengan musuh-musuh Melaka. Walaupun masih muda, mereka umpama laksamana perang yang sudah lama berpengalaman, tanpa takut pada lawan, bagi mereka; pantang berundur walau setapak. Namun, kisah mereka ini, di akhiri dengan pembunuhan ke atas Hang Jebat oleh Hang Tuah sendiri - kerana menurut perintah Raja. Kerana ketaatan katanya. Bermula apabila Tuah difitnah oleh hati-hati yang cemburu, Tuah dihukum bunuh oleh Raja, Memanda Menteri mencampakkan sahaja ke dalam hutan kerana simpati, sebelum Tuah dikutip semula oleh Raja untuk membunuh Jebat. Dan Jebat pula pedih menahan rasa kecewa apabila Tuah di tuduh sebegitu rupa. Anak pahlawan mana mampu melihat sahabat baik sendiri dianiaya, lantas bangkit menuntut pembelaan keatas darah Tuah(Tuah padanya sudah mati dibunuh Raja). Maka istana Raja ditawannya. Sekembalinya dari buangan,  Tuah menhunus keris menentang Jebat di dalam istana Raja Melaka. Akhirnya, Tuah berjaya membunuh Jebat, sahabatnya sendiri kerana sangkanya derhaka kepada Raja.

Cukup lah aku bercerita. Hehe. Aku sebenarnya bukan tidak bersetuju dengan sistem Raja. Aku masih mahukan sistem tersebut di negara Malaysia ini. Tetapi aku mahu melihat Raja itu lebih berperanan. Lebih neutral. Lebih bijak memainkan funginya. Siapa yang tidak suka Raja yang adil? Betul tak?. Kembali cerita rakan kelas aku, aku berharap kalian semua akan berjaya menjadi 'somebody' satu hari nanti. Semoga impian kalian tercapai. Bila dah berjaya, jangan lupa bantu orang-orang yang susah. Jangan lupa pada jasa ibu bapa. Manfaatkan masa bersama keluarga. Ikatan itu tak akan putus sampai bila-bila. Kalau ada rezeki. Kita akan jumpa lagi. Pasti akan jumpa lagi. Tidak di dunia, mungkin di akhirat. Yang penting akhirat itu sesuatu yang pasti. Tiada yang mampu terlepas darinya. Ya Allah, selamatkan kami dari seksaan api neraka. Amen.

Sementara aku masih ingat, versi sebelum aku tamat(UiTM)..!!

1 ulasan:

wan mohd basyir berkata...

ke'matangan'an aku??boleh la...hahaha