Isnin, 8 Februari 2010

Minggu ini dia pergi lagi ....

-gambar hiasan-

Assalamualaikum.....(8 Februari 2010)(Isnin)...kali ini aku tiba-tiba rasa nak menulis cerita, tak tau la nak tulis dalam versi apa,...puisi, cerpen, pantun, syair, sajak atau apa lagi ya??,....tapi tak salah kalau aku nak cuba,....ia diberi nama 'Minggu ini dia pergi lagi'...dedikasi kepada orang yang pernah aku kenali....


Minggu ini dia pergi lagi,
Hidupnya sudah tidak sama,
dulu dia sangat suka berlari,
Sekarang pun begitu,

Minggu ini dia pergi lagi,
minggu ini dia dapat duduk,
duduk di atas kerusi separa empuk,
menunggu nombornya dipanggil...

Minggu ini dia pergi lagi,
pergi kerana disuruh,
walau kepada sesiapa pun,
pasti tidak akan mahu,

Minggu ini dia pergi lagi,
dia tidak pernah pergi sendiri,
kerana ibunya selalu ambil cuti,

Minggu ini dia pergi lagi,
dia sangat sakit,
atau dia hanya dengar cakap orang,
yang mengatakan dia sakit,
dia percaya...

Minggu ini dia pergi lagi,
dia disuntik,
darahnya di ambil,
dibekalkan pula ubat dibawa pulang,
diambil setiap selepas makan,

Minggu ini dia pergi lagi,
dia sangat mudah rasa jemu,
kerana kawan-kawan yang lain tidak pula pergi,

Minggu ini dia pergi lagi,
sememangnya dia seorang yang mengikut nasihat,
dia mahu cepat sembuh,
mereka kata boleh ikhtiar...

Minggu ini dia pergi lagi,
dia pergi bersama rakan,
rakan yang barudi kenali,
rakan yang juga selalu pergi setiap minggu,
rakan yang juga sakit,

Minggu ini dia pergi lagi,
tetapi tanpa rakan,
rakannya sudah sembuh,
rakannya sudah tiada,
rakannya sudah meninggal..

Minggu ini dia pergi lagi,
dia sudah biasa,
ramai yang mula kenal dengannya,
dia gembira,

Minggu ini dia pergi lagi,
badannya semakin kurus,
sebenarnya dia sedar,
mungkin dia tak selera,

Minggu ini dia pergi lagi,
dia bawa banyak barang,
dia sudah tahu barangkali,
kali ini dia tidur disana,
dia tidak pulang,
tidak perlu ambil nombor,
suasana pun lebih senyap,
ada kala dia suka dikunjung,
ada kala dia mahu bersendiri,
dia hanya ingat Tuhan,

dia buntu,
dia tertekan,
dia panik,
dia sakit,

kerana sebelum ini dia kena pergi,
tiada lagi minggu itu,
minggu untuk dia pergi lagi...


.................Sekian.

8 ulasan:

Aina Belle berkata...

pandai dah buat sajak.

Daud Mili berkata...

hahaha....main belasah jek ni aina,...

miss mfm berkata...

mggu ble lah dier x pegi?? hehe..

Daud Mili berkata...

minggu depan,....:)

Alimaz-Kembara Terasing berkata...

dia tu sapa?????

Daud Mili berkata...

dedikasi kepada orang yang pernah aku kenali....alhamdulillah,..skrg dia dah sihat...~

basyir berkata...

dia mcm p kubur je...bagus sajak ni ke syair??xpela...yg penting isinya...ingat mati,ingat sakit,ingatlah saat kau sulit.ingt2 hidup cuma satu kali...(wali band)

Daud Mili berkata...

yup, boleh jadi kubur,..namun, sumber cerita ini diambil daripada kisah seseorang yang telah pun sihat dari sessi yang menyakitkan itu,....~