Selasa, 26 Oktober 2010

Sementara Aku Masih Ingat, Versi Sebelum Aku Tamat (UiTM) - 5

Assalamualaikum........(26 Oktober 2010)(Selasa). Tiba di Perlis.

Jika mahu diingat kembali, aku sangat kecewa tak dapat sambung diploma terus, dan terpaksa pula menimbal kembali kursus pra-sains di UiTM Arau, Perlis. Panggilan diterima daripada kakak kerani yang menyatakan bahawa aku harus melapor diri terus ke UiTM Arau dalam beberapa hari kerana surat tawaran yang dihantar mungkin lewat sampai ke rumah pelajar. Aku bergerak ke Arau seorang diri, tanpa diiringi ahli keluarga sebab perkara ni berlaku terlalu pantas dan mengejut. Tiada persediaan rapi dibuat. Namun, di legakan sedikit apabila terjumpa sahabat lama ku yang juga belajar disana. Kami ditakdirkan menaiki satu bas.Alhamdulillah.

Sampai di UiTM Arau Perlis sekitar subuh... 12 jam perjalanan dari Seremban - banyak perkara boleh dilihat, pemandangan yang sangat baru.. Bergerak ke Arau tanpa borang tawaran adalah perkara yang sangat memeningkan aku.. Alhamdulillah, Allah memudahkan dengan menemukan aku dengan orang kuat HEP di sana, aku tak ingat namanya, Puan itu membantu aku menguruskan segala urusan pendaftaran aku, sehingga aku hanya perlu menguruskan urusan asrama sahaja. Puan itu seperti disediakan oleh Tuhan untuk aku. Terima kasih kasih Allah. Menjelang tengah hari, mengusung beg yang besar turun naik bukit, mencari Kolej Cengal, antara Kolej paling belakang sekali, pernah disapa oleh Mak guard yang simpati, "Kesiannya dia...". Namun, tiada apa-apa pula yang dia bantu, hanya pergi berlalu. Aku tahu, bahawa aku harus kental untuk berdikari sendiri di UiTM ini..

Tiba di asrama Kolej, mencari bilik, mendapati bilik yang aku bakal duduki terletak di sebelah toilet... pintunya ku ketuk, tombolnya aku tolak..

"..Assalamualaikum...",

Salam diberi. Menoleh-lah bakal roomate aku kearahku dengan muka yang terpinga-pinga. Yang juga kelihatan seperti baru tiba.. Menjawab salam dengan lorghat pantai timurnya.

"..Waalaikumsalee.."

Aku memperkenalkan diri, dan kami berbual ringan. Dan kini aku ingin membuat pengakuan bahawa, aku langsung tidak faham satu hapah pun ketika kami berbual berdua itu...!!  haha.. Bahasa Kelantan sangat asing bagi aku ketika itu... Namun, buat-buat faham sudah la.. Dan bilik yang boleh diduduki seramai 4 orang itu akhirnya dipenuhi oleh seorang lagi anak jati Kelantan, dan seorang lagi berasal dari Selangor... Fuh,,.. ada pun orang Selangor. Aku sudah ada 'kawan'. Kawan yang boleh memahami dan difahami bahasanya - ketika itu.

Aku sebenarnya tidak prejudis. Sebenarnya aku yang silap. Kerana aku tidak pernah mahu explore bahasa-bahasa yang ada di Malaysia. Lama juga aku cuba nak mendalaminya. Akhirnya setelah beberapa bulan. Aku boleh menangkap beberapa istilah. Menarik sebenarnya bahasa Kelantan ni. Pengalaman dapat berbual dengan loghat negeri lain ni adalah pengalaman yang menerujakan. Keadaan ketika itu aku rasa seperti tidak berada di Perlis, tetapi terasa seperti berada di Kelantan...hehe.

Kerinduaan kampung dan keluarga tidak dapat digambarkan. Jasad berada di Perlis, namun hati aku masih di Kuala Pilah. Berada di kejauhan menuntut aku mejalani semester ini dengan lebih bersungguh-sungguh. Aku ingin melakukannya dengan lebih baik. Lebih tekun. Berbeza seperti sebelumnya. Berjaga malam untuk mengulangkaji adalah satu  fenomena pelik bagi aku, namun aku lakukannya ketika di UiTM Arau. Belajar membancuh air nescafe panas untuk diminum ketika mengulangkaji. Mepunyai bekalan Maggi yang cukup untuk mengisi perut yang dikala kosong. Sesekali aku melihat langit diluar. Bercita-cita untuk menjadi orang yang lebih matang dan bukan orang yang hanya suka berkata kosong,... insyaALLAH..

Sementara aku masih ingat, versi sebelum aku tamat(UiTM)...!!

6 ulasan:

miss mfm berkata...

haha..sambungan kat uitm shah alam???

zulhusrey berkata...

lamanya nak tggu sambungan :) keep on writing :)

john n amal berkata...

ko msti batch yg last duk cengal kan?? sbb mase aku masuk uitm perlis, aku duk cengal gak :D skg da jd kolej ppuan..huhu..

Daud Mili berkata...

momoi:

insyaALLAh.. akan ditulis sedikt-sedikit.:)

Daud Mili berkata...

zulhusney:

Thanks zulhusney.. Tak sangka ada tunggu. Agak sibuk dengan semester akhir.:D

Daud Mili berkata...

Amal:

Yup!.. aku pun dengar macam tuh. Sebab bile aku bukak cerita kat budak UiTM Arau sekarang, diorang kata itu Kolej Pompuan. Betol-lah kot!..hehe. Last batch.