Rabu, 27 Oktober 2010

Sementara Aku Masih Ingat, Versi Sebelum Aku Tamat (UiTM) - 6

Assalamualaikum......(27 Oktober 2010)(Rabu). Yakin dengan diri

Di Perlis ini terkenal dengan ladang tebu terbesar. Rakyat Perlis pun tak kurang ramahnya - tambahan pakcik-pakcik teksi di sekitar Kangar. Mungkin sebab pelajar adalah punca rezeki bagi mereka -  maka, mereka lebih ramah dengan kami. Di UiTM Arau Perlis ini aku dapat merasai nikmat duduk di Universiti. Mungkin sebab suasananya berbeza dengan kampus Kuala Pilah. Dengan saiz kampus yang agak besar - kampus Arau adalah kampus cawangan terbesar di Malaysia. Tidak bosan untuk kita pusing-pusing satu kampus, aktiviti kebiasaan aku dan rakan ketika awal semester. Kelibat mahasiswi juga lebih ramai dan lebih berbeza. Hehe.:)

Petang di kampus Arau adakalanya kami bermain bola sepak. Rajin sungguh aku bersukan disini. Mungkin sebab boleh dapat ramai kawan. Sebagai teman gelak tawa. Kehidupan disini nampaknya lebih baik. Lebih meyakinkan. Jauh dari keluarga membawa aku untuk lebih menghargai setiap tindakan yang dilakukan. Terus terang aku katakan. Aku semakin yakin ketika di kampus Arau ini. Pensyarah-pensyarah juga majoritinya baik dan kelas juga lebih menarik. Cuma, mungkin pensyarah Bahasa Inggeris sahaja yang agak tegas sedikit. Siapa datang lewat, memang tak berpeluang untuk masuk kelas. Kehadiran di UiTM adalah penting. Tiga kali tidak hadir secara berturut-turut tanpa sebab boleh menyebabkan anda tidak layak mengambil peperiksaan. Dan disebabkan budak kelas aku ramai berasal dari Kelantan, maka lebih ramai yang suka mendiamkan diri di dalam kelas Bahasa Inggeris. Termasuklah aku. Haha.:D

Suasana malam di sini juga meriah. Ada tiga medan selera di dalam kampus ini. Ada 'Kulat', 'Mushroom' dan juga ada 'Orange'. Aku tak pasti nama ini kekal atau tidak sehingga sekarang. Mungkin istilah ini juga boleh berubah mengikut masa. 'Kulat' adalah yang paling dekat dengan Kolej Cengal - asrama aku. Aku selalu lepak di'Kulat' selain lepak di Dewan makan Kolej Cengal. Pelajar sebenarnya disediakan makanan percuma di dewan makan setiap kolej. Tapi biasa lah, pelajar di Malaysia sangat memilih dengan makanan.

Suasana di dalam asrama adalah persis seperti suasana asrama yang lain di Malaysia. Waktu siang mungkin lebih sunyi - ramai ke kelas. Kehidupan asrama di waktu malam adalah yang paling meriah dan menyeronokkan. Suasana bermula selepas maghrib. Jejaka-jejaka jemaah tabligh mula berdoa di luar surau, dan seterusnya bergerak dari bilik ke bilik untuk berjumpa saudara seagama. Ada satu peristiwa, ketika sebelum aku benar-benar mengenali jemaah ini, aku sendiri melarikan diri kerana takut dikunjungi. Masa mematangkan manusia untuk menerima nasihat dan juga menerima pendapat orang lain dan menilai dari pelbagai perspektif. Baik atau buruknya seseorang atau sesebuah kumpulan tiada siapa layak menghakiminya selain Allah.

Setiap malam akan ada sahaja orang yang berjaja dengan membawa plastik besar berisi burger atau pun 'Hotdog'. 'Hotdog' di Malaysia juga dipanggil sosej. Mereka mengetuk pintu dan menyebut nama barang yang mereka jual... "..Burger...burger...hotdog...hotdog...".. Harganya juga berpatutan. Sesuai untuk pelajar yang lapar di waktu malam. Bercerita tentang 'Hotdog'. Aku teringat kisah aku ketika di sekolah rendah, ketika di dalam rombongan sekolah. Aku pernah membeli 'Hot Dog' dan membawanya ke dalam bas. Aku ditanya rakan aku;

"Apa kau beli tu Daud..??...."

Tanya rakan ku,

"..'Anjing Panas'..."

Jawab aku selamba.

Rupanya, perbualan aku itu didengari oleh cikgu pengiring rombongan kami, yang juga cikgu berbahasa Inggeris di sekolah aku. Beliau memarahi aku dengan menyatakan bahawa 'Hotdog' bukan lah bermaksud 'Anjing Panas'. Menasihatkan aku supaya tidak mengulanginya.Aku mengangguk dan mendiamkan diri. Walaubagaimanapun ketika itu aku berasakan bahawa apa yang aku katakan adalah betul. Translation aku sudah betul. Cuma mungkin benar, apa yang aku tengah makan itu sebenarnya adalah sosej ayam dan bukanlah 'Anjing Panas'. Lemahnya penggunaan istilah Bahasa Malaysia kita sekarang ini. Aku rasa sehingga sekarang orang masih memanggilnya 'Hotdog'. Masyarakat masih belum mampu merubah istilah ini. Berharap juga suatu hari kita mempunyai bahasa Malaysia yang hebat dan terbela. InsyaALLAH.

Lewat malam di kampus Arau agak sejuk dan berangin. Panas juga kadang-kadang. Mungkin sebab bentuk tanah di Arau  terdiri dari tanah yang lapang - jika dilihat dari mata kasar. Malam juga tempat anak-anak muda duduk melepak, ada yang mengulangkaji, bergayut dengan awek, isap rokok di dalam dan diluar bilik, mengadap PC main game, ada juga yang bermain gitar - suara mereka agak sedap juga dan aktiviti biasa di asrama di malam hari. Aku juga tidak punya masalah untuk berkomunikasi dengan mereka, selagi kita punya tujuan untuk dibualkan. Bercampur gaul dengan pelbagai jenis manusia menjadikan kita lebih yakin dan perbualan serta luahan percakapan itu menjadikan hati-hati manusia lebih lega dan tenteram.. Hati manusia adalah antara mahkluk Tuhan yang paling indah dan kompleks ciptaannya. Terima kasih Tuhan atas segalanya.

Sementara aku masih ingat, versi sebelum aku tamat(UiTM)...!!

4 ulasan:

intanurulfateha berkata...

i dulu uitm arau jugak!
diploma sains geomatik
batch 2004, akhir tahun
num matrik 2004129622
haha siap bg num kad matrik

urghhh rindu arau!
rindu kedai makcik balang!
rindu oren!
rindu nk makan dkt RPA

rindu rindu rindu!
jum balik arauuuuuuuuuuuuu!

Daud Mili berkata...

intanurulfateha:

wah, siap kad matrix lagik!...haha...
memang rindu. tapi apa guna juga untuk kesana. kita rindukan masa dahulu bukan??..
bukan rindukan masa sekarang..hehe.

Tapi, iya lah, jika berpeluang. mahu juga untuk kesana semula. melihat kembali tempat yang ditinggalkan dahulu.
terima kasih kerana membaca..:D

Anonymous berkata...

"Kelibat mahasiswi juga lebih ramai dan lebih berbeza. Hehe.:)"

aku tumpang bangga kerana aku pun antara mahasiswi di sana. hahahaha. kau GATAL daud. tp itu membuktikan kau masih NORMAL. TAHNIAH. -.-"

Daud Mili berkata...

aina:

ahahhaha....
normal la sangat!...
tapi, masa tuh, ngko belom ada,..
so, tak kisah la tersenarai atau x..hehe..ceh!..