Khamis, 28 Oktober 2010

Sementara Aku Masih Ingat, Versi Sebelum Aku Tamat (UiTM) - 7

Assalamualaikum.......(28 Oktober 2010)(Khamis). Kemudahan dan kurniaan

Adalah perkara biasa, jika kita terdengar kisah-kisah seram apabila tiba di mana-mana asrama. Tambahan pula untuk kampus UiTM Arau di Perlis ini yang memang sudah lama dibina. Tetapi, biasa lah. Aku selalunya ambil endah tak endah akan berita tersebut sebab aku sendiri pun penakut. Haha. Kolej yang aku duduk, kolej Cengal, adalah kolej yang baru. Design pun baru. Apa yang menarik disini adalah meja study dalam bilik kami. Meja disediakan setiap seorang. Jadi dalam bilik ada 4 buah kerusi dan 4 buah meja. Semuanya menghadap kedinding. Setiap meja disediakan sebuah lampu 'pendaflour kecil' yang dilekatkan didinding. Suiznya juga berlainan setiap satu. Kami merasa lebih selesa sebab ahli bilik yang lain boleh menutup lampu utama jika mereka ingin tidur. Dan bagi sesiapa yang ingin mengulangkaji, boleh menggunakan lampu 'pendaflour kecil' tersebut. Mengulangkaji diwaktu malam memang agak seronok. Memang benar kata orang, kemudahan yang baik menjadi faktor utama dalam mewujudkan mewujudkan suasana yang lebih selesa.

Jika tiada kelas pagi keesokkan harinya, aku akan selalu mengulangkaji sehingga subuh. Dan itulah amalan peribadi aku di UiTM Arau. Kadang-kadang aku seorang sahaja mengulangkaji. Kadang-kadang aku juga bertemankan rakan-rakan. Bila ada teman, selalunya aku tidak mudah bosan. Banyak la perkara boleh dibualkan di dalam sessi pembelajaran itu. 

Tetapi, semua ini berubah sekitar hujung semester. Apabila kolej Cengal kecoh dengan berita seorang pelajar ternampak bayangan manusia berjalan-jalan kesana kemari di atas atap asrama kami di waktu malam. Dan kadang-kadang bayangan tersebut itu  melompat-lompat dari satu blok ke blok yang berlainan. Cerita tersebut telah tersebar dan semestinya telah mematikan rutin harian aku dan rakan-rakan untuk berjaga malam, dan ramai yang mengambil keputusan untuk tidur lebih awal.Haha. Kelakar juga jika difikirkan kembali. 

Apa sahaja yang terjadi ada hikmahnya. Dan apa sahaja yang tersedia itu adalah yang terbaik untuk kita. Mungkin ada orang tidak perlu berjaga malam dan berusaha gigih untuk belajar. Namun, keputusan peperiksaannya lebih hebat dari kita. Ada juga orang yang Tuhan kurniakan sedikit kelebihan di dalam otaknya agar cepat menangkap apa yang diajar oleh pensyarah. Golongan ini hanya menyemak sedikit sahaja apabila peperiksaan tiba, kerana manusia jenis ini cepat memahami konsep yang diajar. Itulah kuasa Tuhan yang Maha Mengetahui apa yang manusia kerdil ini tidak ketahui. Namun, ramai manusia tidak bersyukur dan menggunakan pula kurniaan Tuhan itu  untuk perkara-perkara batil. Bagi aku, aku belajar cara aku, orang lain belajar cara mereka. Masing-masing ada cara. Tetapi tiada masalah jika kita sentiasa bertukar selera dan cara. Itu lah indahnya menuntut ilmu. Setiap jiwa rasa teruja untuk menerima ilmu, dan juga sedia untuk meluahkannya kembali suatu hari nanti, insyaALLAH.

Sementara aku masih ingat, versi sebelum aku tamat(UiTM)..!!

1 ulasan:

Daud Mili berkata...

Sekarang pun aku bukanlah berani sangat...haha.