Ahad, 14 November 2010

Sementara Aku Masih Ingat, Versi Sebelum Aku Tamat (UiTM) - 16

Assalamualaikum............(15 November 2010)(Isnin). Perjalanan ke Zouk Club.

Jika dikira secara purata, jarak dari Jengka ke Kuantan, iaitu ibu negeri Pahang, dan dari Jengka ke Kuala Lumpur, iaitu ibu negara Malaysia adalah lebih kurang sama sahaja jaraknya. Oleh itu kebanyakan dari kami lebih terarah untuk ke Kuala Lumpur jika ingin meluangkan masa cuti yang ada. Pernah aku bersama tiga rakan aku iaitu Amad, Apis Sabri dan Zamru, bergerak ke Kuala Lumpur dengan menaiki bas semata-mata ingin menghadiri gig band Butterfingers di Zouk Club, Jalan Ampang, Kuala Lumpur. Band ini tidak lah asing bagi golongan remaja seusia kami. Jadi, keterujaan kami ketika itu agak tinggi. Kami akan bermalam di rumah sepupu Apis Sabri yang tidak silap aku terletak di sekitar Kuala Lumpur itu juga. Maka inilah kali pertama aku akan menjejakkan ke sebuah kelab malam yang agak elit di Kuala Lumpur.

Apalah istimewanya berada di gig ini? Tiada apa pun, hanya mahu merasa apa yang orang lain rasa. Bergembira melayan muzik tanpa sebarang pengaruh alkohol dan benda-benda mengarut yang lain. Siapa kata kalau nak berhibur perlu ada itu semua?.. Tidak semestinya. Dan jenis muzik grunge lebih serasi dengan jiwa kami berempat. Walaupun aku sendiri lebih menyukai lagu berentak punk ketika itu. Tapi ianya masih di dalam satu planet yang tidak jauh berbeza. Sebelum band Butterfingers beraksi, kami disajikan dengan band seperti Republic of Brickfields, OAG dan beberapa band lagi. Dan band OAG pulak adalah band yang aku sangat suka, sebab memang dah lama aku layan lagu mereka dari dulu. Setiap lagu mereka aku nyanyikan bersama. Suara Radhi memang ada kelas tersendiri. Melodinya punya keserasian dengan jiwa aku. Dan liriknya masih berkisar kehidupan remaja. Aku sukakan lagu mereka sehingga aku pernah bercita-cita membuat lagu seperti mereka.

Tiba giliran band Butterfingers, yang dianggotai oleh Emmet, Loque, Kadak dan Loko beraksi penuh bertenaga. Wah!.. Memang sama seperti di dalam corong radio. Sebijik!.. Lagu-lagu mereka tidak pernah menghampakan. Memang kami semua mengharap mereka membawa lagu-lagu lama. Lagu seperti Girl Friday, The Chemistry, Faculty Of Mind, dan lagu-lagu lama lain yang memang gempak habis. Di sokong pula dengan teknologi bunyi yang sangat bagus di Zouk Club, apa yang dipetik dan dimainkan band ini, jelas kegarangan dan kehanyutan irama Butterfingers mereka. Zouk Club bergegar malam itu. Banyak sungguh lagu dimainkan. Kalau tidak silap, band Butterfingers telah memainkan lebih 20 buah lagu untuk kami semua. Sangat puas. Selesai sahaja gig. Kami sempat juga bersalaman dengan mereka. Buterfinggers punya muzik sendiri. Berbeza dan bererti. Korang memang best!

Dan semestinya setelah selesai sahaja gig. Penat badan yang amat sangat. Dari Zouk Club, kami berempat berjalan kaki menuju ke KLCC dan duduk sebentar di kawasan sekitarnya. Menikmati lanskap malam di Kuala Lumpur dan kemudiannya kami menaiki bas dan menuju ke rumah sepupu Apis Sabri. Aku, Amad, Zamru dan Apis Sabri ketika itu tidak lah punya banyak wang, jadi kami bertekad membeli lima bungkus Maggi perisa curry dan dimasak di rumah sepupu Apis Sabri. Maka, makanlah kami berempat dengan gelak tawa sambil mengungkit beberapa peristiwa dan aksi ketika didalam gig tadi. Perut sudah kenyang. Mata sudah penat. Pagi esoknya kami harus bergerak kembali ke kampus Jengka Pahang. Lalu tidur lah kami berempat.

Empat remaja yang telah disajikan dengan hedonisma yang ringkas. Serba sedikit telah memuaskan hati anak muda berempat ini. Aku sendiri tidak bersetuju dan sakit hati dengan amalan hedonisma yang seperti tidak terkawal di zaman sekarang. Yang bagi aku, boleh merosakkan keseluruhan golongan masa depan negara iaitu golongan anak muda Malaysia. Tetapi, andai kata semua ini tiada. Kemanalah pula agaknya anak-anak muda sekarang melepaskan rasa jiwa mereka??... Mengharap si pemikir akan terus mencari penyelesaiannya. Risau juga... Dan untuk pengetahuan, band Butterfinggers sudah pun dibubarkan. Pemain gitarnya iaitu Loque pula sedang bergerak solo, dan kini bergelar Monoloque. Sekadar menceritakan perjalanan aku ke kelab malam itu. Untuk aku simpan apa sahaja yang aku pelajari dari melihat, mendengar dan berfikir, semoga ilmu ini mampu digunakan di masa hadapan kelak. InsyaALLAH.

Sementara aku masih ingat, versi sebelum aku tamat(UiTM)..!!

1 ulasan:

encikzamru berkata...

ok.terbaik.

teruskan menulis di kala cuti daud.hha