Isnin, 1 November 2010

Sementara Aku Masih Ingat, Versi Sebelum Aku Tamat (UiTM) - 12

Assalamualaikum....(1 November 2010)(Isnin). Malam puasa.

Berpuasa di bulan Ramadhan diperantauan memang tak sama. Yang paling kelihatan adalah mengenai juadah berbukanya. Makanan di Jengka Pahang tidak banyak berbeza, cuma mungkin sedikit istimewa kerana makanannya mempunyai pengaruh dari seluruh negeri, cakap sahaja mahu makanan dari negeri mana, ada sahaja semuanya. Bazar ramadhannya juga agak luas dan pelbagai. Aku sangat suka. Walaubagaimanapun, rasa makanan disini mungkin tidak terlalu kena dengan deria rasa aku. Aku belajar dan mula selesa untuk makan nasi kerabu adalah ketika di kampus Jengka ini. Itu pun sesudah beberapa semester. Dulu, di kampus UiTM Arau Perlis, ada juga. Tapi mungkin masih tidak biasa. Suasana di bulan puasa di Jengka sama sahaja. Aktiviti pun sama sahaja. Mungkin sebab aku sudah mula terbabit dengan jemaah Tabligh, maka aktiviti kerohanian aku agak terjaga. Alhamdulillah. Tapi masih ada kelemahan disana sini. InsyaALLAH diperbaiki.

Bulan puasa semester pertama memang ada cerita. Aku dan rakan selalu lepak di atas atap kolej Blok A. Aktiviti ini selalunya dilakukan di waktu malam. Ini sebenarnya adalah port lepak mereka yang merokok. Namun, akhirnya bertambah ramai ahli, tetapi masih di dalam kalangan rakan-rakan kami sahaja. Seronok juga sehinga aku pernah berbaring di atas atap, melabuhkan kepala di atas zink yang agak keras dan menghayati langit malam yang bersih tidak berawan. Dan rezeki aku, pernah mendapat peluang  melihat tahi bintang beraksi, namun hanyalah sekelip mata lalu. Subhanallah. Sangat mempersonakan.

Langit di kawasan Jengka Pahang jika dalam keadaan cuaca yang baik, memang langitnya cantik. Tambahan pula di malam bulan mulia Ramadhan ini. Ada sedikit lain perasaannya. Itu mungkin salah satu kelebihan pekan kecil Jengka. Aku sangat berani naik ke atas atap di waktu malam, dan ada kalanya lepak sampai ke waktu pagi, kerana ketika itu adalah bulan puasa, maka, fikiran aku tidak diganggu dengan benda-benda serta cerita-cerita mengarut itu semua. Menaiki tangga besi kecil di belakang bahagian tandas. Kalau dah naik ke atas atap, memang malas nak turun. Mungkin juga kerana aktiviti tersebut sangat baru ketika itu. Excited-nya lain macam. Tetapi, untuk semester-semester selepasnya, aktiviti tersebut tidak lah pula menjadi pilihan kami lagi. Aktiviti sentiasa berevolusi mengikut semester, dan semestinya sentiasa berubah setara usia seseorang manusia....!!

Sementara aku masih ingat, versi sebelum aku tamat(UiTM)..!! 

1 ulasan:

Daud Mili berkata...

Menikmati bulan puasa ketika zaman belajar memang best. Itu sahaja perkataannya. Memang best,...:D