Khamis, 16 Disember 2010

Sementara Aku Masih Ingat, Versi Sebelum Aku Tamat (UiTM) - 20

Assalamualaikum........(16 Disember 2010)(Khamis). Saat akhir di Jengka Pahang.

Kalau diikutkan. Tiga tahun aku duduk di Jengka, banyak cerita aku yang boleh coretkan. Dari ketika duduk di Kolej, sehinggalah pengalaman duduk di rumah sewa. Dari gelak tawa nangis rakan-rakan, sedih pilu teman-teman, gaduh tumbuk sahabat-sahabat, sehinggalah kepada terhasilnya satu keluarga yang erat dan tampak jelas saling mengambil berat. Aku tidak mampu untuk coretkan semua cerita di Jengka Pahang. Biarlah ianya menjadi cerita dan bual tawa ku suatu hari nanti - jika diizinkan bertemu semula - semua watak-watak penting di dalam kehidupanku ketika di Jengka Pahang.

Di akhir semester aku di Jengka. Aku menjadi agak pemalas dan semakin lama semakin aku rasa nak grad Diploma lebih awal. Mungkin sebab dah nak dekat sangat nak grad. Jadi, kerja kursus aku jadi kerja yang paling ntah ape-ape pernah aku buat, subjek business plan aku menjadi kerja paling berterabur pernah aku buat, termasuk paper-paper final exam aku, dah la study gitu-gitu jek dan jawab pun ala kadar. Fikir masa tuh nak lulus aje. Nak grad. Yang paling simple aku buat adalah untuk paper Water Resources, seingat aku, masa exam aku submit paper tuh tak sampai sejam pun. Haha. Tak siap pun, ada la dua soalan aku jawab dari lima soalan besar. Cuak gak, takut tak lulus. Redha dan tawakkal. Dan Alhamdulillah, paper itu lulus juga. Sekadar lulus sahaja lah. Hehe.

Aku dan rakan-rakan mengisi borang untuk memohon menyambung ke pengajian Sarjan Muda(degree) di UiTM Shah Alam selepas grad diploma. Boleh dikatakan kesemua dari kami mengisinya. Suasana menjadi semakin teruja dan juga menjadi semakin sayu - kerana akan tamat diploma. Di samping memohon degree di UiTM Shah Alam. Aku dan Kent - melalui idea Kent - kami juga ada apply untuk sambung pengajian ke Universiti of Western Australia (kalau aku tidak silap, tak ingat nama universiti). Masih ambil course yang sama. Namun, aku membatalkan hasrat setelah melakukan beberapa procedure akhir kerana memikirkan perbelanjaan yang akan ditanggung. Aku bukan dari keluarga 'berada' seperti Kent. Jadi, aku tak mahu menyusahkan keluarga aku, sudah cukup aku membebankan mereka selama ini . Oleh itu aku memilih Shah Alam sahaja sebagai destinasi. Mungkin suatu hari jika aku mahu, baru lah aku akan ke luar negara untuk menyambung pengajian lebih tinggi - dengan duit sendiri. InsyaALLAH.

Meninggalkan Jengka memang menjadi impian semua musafir yang menuntut di UiTM Jengka Pahang, tambah-tambah lagi yang tinggal di luar negeri Pahang. Tetapi, apa yang sukar bagi mereka, termasuk aku, adalah meninggalkan kenangan-kenangan yang ada disana. Tidak semudah seperti melipat baju dari almari, menyimpan baju-baju di dalam beg, mengemas barang-barang keperluan, dan memasukkan kedalam kereta, terus memandu pulang. Tidak semudah itu. Walaupun sudah bertukar tempat, Jengka Pahang tetap punya keistimewaan.

Aku antara insan yang terakhir meninggalkan rumah sewa. Masih cuba menikmati suasana Pekan Jengka dan Kampus Jengka ini, mungkin ini kali terakhir - jika aku tiada sebab untuk kembali kesini lagi. Setelah pulang, bercuti lah semua rakan-rakanku dan aku, sambil menunggu keputusan peperiksaan, sebelum kami di sahkan grad secara rasmi. Dan sudah menjadi ramalan, majoriti dari kami semua nya lulus, ada juga yang cemerlang. Dan seorang demi seorang pula mendapat tawaran ke UiTM Shah Alam - termasuk aku. Sah!... memang ramai yang akan aku jumpa kembali di Shah Alam nanti. Jika dibandingkan dengan Jengka Pahang, Shah Alam tampak lebih mesra remaja, macam-macam ada, dekat pula dengan ibu kota Kuala lumpur, dan aku sebenarnya agak risau untuk menjalani pengajian di tempat yang sebegini - bandar Shah Alam. Berbeza dengan Jengka, aktiviti sosial remaja seumur aku di Shah Alam lebih bebas. Perihal akademik, aku tidak dapat menjangka apakah yang aku akan aku hadapi di dalam sesi pengajian nanti. Aku dengar degree berbeza dengan diploma. Agak susah.  Tetapi, bila fikirkan ramai kawan-kawan yang sama belajar di Jengka akan turut serta di Shah Alam, aku menjadi semakin berani. Didalam rasa keterujaan, aku panjatkan rasa syukur kepada Tuhan kerana telah menempatkan aku dikedudukan setinggi ini. Tidak semua orang berkesempatan merasainya.. Alhamdulillah, terima kasih Tuhan.

Sementara aku masih ingat, versi sebelum aku tamat(UiTM)..!!

1 ulasan:

Kuey san berkata...

Haha. dahsyat sangatkah jengka itu wahai tuan? heheh.

Belajar rajin-rajin ok ;)