Jumaat, 31 Disember 2010

Sementara Aku Masih Ingat, Versi Sebelum Aku Tamat (UiTM) - 21

Assalamulaikum........(16 Disember 2010)(Khamis). UiTM Shah Alam.

Aku ditawarkan ke UiTM Shah Alam sedikit lewat dari kawan-kawan aku yang lain - second intake. Aku, Shaikh dan Amad ketika itu sangat serabut mencari rumah sewa di Shah Alam, dah la kami bertiga aje. Sebab kawan-kawan yang lain semuanya sudah sebulan memulakan pengajian - sudah mempunyai rumah sewa dan ahli rumah masing-masing.  Sementara mendapat rumah sewa, kami bertiga menetap di rumah sewa Ijol. Rumah itu sudah penuh, ditambah pula dengan kami bertiga, menjadikan rumah itu sungguh pack. Suasana tersebut mendesak kami terus berusaha mencari rumah sewa lain tidak kira apa pun terjadi. Disamping usaha mencari rumah sewa, kami juga terus menerus mencari teman serumah. Kami bertiga mempunyai masalah kewangan ketika itu. Jadi, kami mencari rumah sewa yang mempunyai harga yang sedikit murah. Namun, gagal menemuinya. Yang ada hanyalah harga standard rumah sewa di Shah Alam ketika itu iaitu RM1000 hingga RM 1200 sebulan untuk sebuah rumah. Oleh sebab itu, kami perlu mencari sekurang-kurangnya lima orang lagi teman untuk duduk di rumah sewa tersebut.

Kami bertiga mengambil keputusan mencari  pelajar yang tiada rumah sewa ketika hari pendaftaran. Aku, Shaikh dan Amad mendaftar di dewan Annexe UiTM Shah Alam. Setelah selesai urusan kami, kami pun menunggu di luar dewan dan bertanya-tanya kan kepada pelajar-pelajar yang sama mendaftar bersama kami, adakah mereka sudah mempunyai rumah sewa, kolej atau tidak?.. Sebenarnya tak ramai pun kami tanya kerana kami juga agak segan, gaya kami macam orang jual barang pun ada.. Haha. Dan akhirnya kami bertemu Lukman. Lukman berasal dari Kelantan. Dia tidak berjaya mendapat perkhidmatan kolej, sama macam kami. Setelah berkenalan, dia setuju untuk duduk bersama kami. Alhamdulillah, kami sudah mempunyai empat orang.

Kami juga ada meminta bantuan dari agen rumah sewa. Agen rumah pasti mempunyai banyak contact. Mereka sudi menolong. Memang pantas, setelah beberapa hari, kami dihubungi agen menyatakan bahawa ada tiga orang pelajar juga sedang mencari teman serumah. Jadi kami hubungi mereka bertiga. Berjumpa lah kami semua di Restoran Mulus. Restoran yang terletak betul-betul di depan rumah sewa yang akan kami duduki. Mereka bertiga adalah pelajar degree, kos Kejuruteraan Elektrik. Mereka adalah Mail, Kue dan Fahmi(tulang). Setelah berbual, kami semua bersetuju untuk pindah terus ke rumah itu kerana rupa-rupanya mereka juga seperti kami, sudah tidak tahan dan malu untuk terus menumpang di rumah sewa rakan-rakan. Setelah kami duduk dirumah sewa baru kami, kami disertai pula oleh Naufal dan Adam. Naufal menyertai kami setelah keluar dari rumah sewa lamanya kerana masalah transport. Dan Adam pula menyertai kami kerana baru menerima tawaran degree - lewat sedikit dari kami. Duduklah kami semua di Pusat Komersial, Seksyen 7, Shah Alam. Kami juga adalah antara batch yang pertama menetap bangunan rumah kedai itu. Ketika itu Pusat Komersial tidak sesibuk seperti sekarang. Kalau sekarang nak cari parking pun susah. Penat lelah kami mencari rumah dan teman serumah ketika itu membuahkan hasil. Kami memulakan hidup baru, di bandar baru, di suasana baru, di persekitaran baru, dengan membawa harapan baru, azam baru dan impian yang semestinya lebih baru dan segar. Alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana mempermudahkan urusan kami untuk menuntut ilmu.

Sementara aku masih ingat, versi sebelum aku tamat(UiTM)..!!

1 ulasan:

miss mfm berkata...

haha..tyme pendaftaran second aku x kenal pun ko..and plg lawak tyme konvo ko duduk sebelah..tu pun aku x tau gak..haha..