Rabu, 8 Disember 2010

Sementara Aku Masih Ingat, Versi Sebelum Aku Tamat (UiTM) - 18

Assalamualaikum........(8 Disember 2010)(Rabu). Aku dan bunyi-bunyian.

Aku bukan lah pandai cipta lagu atau apa. Tetapi, aku telah mempunyai gitar kapuk sejak aku masih tingkatan lima sekolah menengah lagi. Material seperti itu tidak sepatutnya ada disisi orang yang ingin menduduki SPM seperti aku. Apakan daya, ketika itu, minat dan nafsu remaja aku sangat membuak-buak agar aku belajar bermain gitar. Belajar dari beberapa orang rakan dan juga melalui buku-buku yang aku beli di gerai majalah di tepi jalan pekan Kuala Pilah. Aku ada juga mengikut rakan-rakan ke sesi jamming mereka ketika di Kuala Pilah. Sehinggalah aku selesai peperiksaan SPM. Aku ketika itu hanya tahu bermain gitar telah dipelawa oleh Angah yang juga pandai bermain gitar, untuk menyertai dia dan Adril, Adril tahu bermain drum, untuk menyertai sesi jamming mereka, aku membantu mereka dengan bermain bass. Setelah beberapa bulan, kami bertindak untuk merakamkan 5 buah lagu hasil nukilan Angah, namun di olah oleh aku dan Adril ketika sesi latihan. dipendekkan cerita, sebelum aku ditawarkan ke UiTM Kuala Pilah, aku boleh dikatakan telah merasa sedikit pengalaman bermain muzik berkumpulan dan berpeluang pula merakamkan lagu-lagu punk rock versi sendiri di studio serba ringkas yang juga terletak di Kuala Pilah. Tetapi, kami ketika itu belum berkesempatan untuk perform kerana ketandusan peluang. Begitulah serba sedikit kisah perjalanan anak muda ini. Yang kononnya mahu sangat jadi musician. Haha.

Baiklah. Ceritanya pula di UiTM Jengka Pahang, aku tak terlepas dari dunia ini. Iaitu dunia muzik. Di asrama lelaki, bukan sukar mahu cari gitar kapuk, ada sahaja di bilik-bilik, maka, jelas lah untuk melihat siapa yang tahu main gitar, siapa yang tak tahu. Aku sudah semestinya apabila bosan, akan ke bilik rakan-rakan mencari hiburan, lalu ternampak gitar, dan akan dipetik sejauh mana yang aku tahu. Maka, menyanyi lah mereka yakni ahli bilik tersebut sambil melayan kerenah aku. Mungkin sedap atau tidak sedap atau hanya kerana melayan aku kerana datang ke bilik mereka.  Di UiTM Jengka Pahang ini juga aku telah dipelawa untuk turut serta dalam sesi jamming. Kumpulan yang dianggotai oleh Adam, Henry, Apis Sabri dan aku. Aku tidak berapa ingat. Mungkin hanya kami berempat. Atau ada lagi yang tertinggal. Aku rasa ahli nya berubah-ubah juga. Ada kala Zamru juga menyertai, Amad juga, serta Zain juga ada, dan yang lain-lain juga. Lagu apa yang dibawa? Urm... aku rasa genre-nya pelbagai. Adakalanya rock, adakalanya grunge, adakalanya punk rock, adakalanya... kami bawak saja lagu apa yang terlintas difikiran.Hehe. Namun, kumpulan ini tidak bertahan lama. Sejak ketiadaan Henry - kerana beliau berhenti belajar, maka gerakan kumpulan ini tidak lagi menyala. Dari nama Tong Kiat Tragedy ke Jengka Rejected, kalau sudah bukan bermain muzik itu masa depan kami, maka, tiada lah apa-apa yang boleh dibanggakan. Ketika aku bersama mereka juga aku tidak berkesempatan untuk perform. Tambahan umur kumpulan ini lebih pendek dari yang dijangka.

Begitulah suasana dunia bunyi-bunyian aku ketika di UiTM Jengka, Pahang. Tetapi, sehingga saat aku menulis ini, aku masih bersama Angah, tanpa Adril, namun mempunyai Apis sebagai drum dan Ah Cong sebagai second gitar. Haha, Mengarut sungguh perjalanan ini. Aku sendiri tidak dapat memberi komitmen kepada kumpulan walau di dalam keadaan sibuk atau senang. Hakikatnya muzik hanya hobi untuk orang seperti aku. Dan di Malaysia juga, orang yang mampu hidup senang dengan bermain muzik bukan lah ramai. Itu semua rezeki, dan semestinya mereka yang berjaya dalah mereka yang sangat berbakat di dalam bidang ini. Sekadar memasukkan nada bunyi di dalam kehidupan aku, agar hidup ini tidak sunyi, maka aku suka untuk memetiknya kembali suatu hari..:)

Sementara aku masih ingat, versi sebelum aku tamat(UiTM)..!!

Tiada ulasan: