Jumaat, 29 Oktober 2010

Sementara Aku Masih Ingat, Versi Sebelum Aku Tamat (UiTM) - 10

Assalamualaikum........(29 Oktober 2010)(Jumaat). Ketika tiba di Jengka, Pahang.

Perjalanan yang mengambil masa yang agak lama, bergerak dari Kuala Lumpur di awal pagi, menelusuri lebuhraya karak yang berbukit bukau, dan akhirnya menemui kawasan ladang kelapa sawit yang sangat luas. Permandangan yang sama sahaja - kelapa sawit kiri dan kanan. Setelah bergerak lebih jauh, baru lah ketemu akan sebuah pekan kecil yang dinamakan Bandar Pusat Jengka. Kampus UiTM Jengka terletak disana. Setibanya di kampus Jengka, suasana tidak lah sesukar mana, kerana kali ini semua dokumen sudah aku sediakan. Mungkin kerana pengalaman membuatkan aku lebih bersedia. Selesai procedure pendaftaran, aku ditunjukkan bilik tidur di tingkat empat asrama Blok A. Mendapat bilik yang muat untuk empat orang. Duduk bersama dua orang pelajar jurusan Business iaitu Faiz dan Fadhil, serta seorang lagi adalah pelajar jurusan Sains iaitu Ijan.

Bilik budak-budak jurusan Kejuruteraan Awam (KA) hanyalah sebelah menyebelah dengan bilik aku sahaja. Tetapi aku belum bersedia menegur kesemua mereka. Aku tidak lah merasa terlalu asing berada di UiTM Jengka ini kerana kawan-kawan Pra-Sains 2 UiTM Arau dahulu juga ramai yang mendaftar di sini dan ada diantara mereka sama kos dengan aku, seperti Shaikh, Faxrurozi, Aswadi, Suryani dan...urmm.. itu aje la kot. Di dalam kelas pertama aku, barulah aku dapat melihat muka-muka sebenar pelajar KA dan rupa-rupanya budak lelaki kelas aku kebanyakannya menetap sama level dengan bilik aku. Nampaknya suasana akan jadi lebih meriah. Kehidupan disini semakin rancak. Segala-galanya baru bagi semua orang. Kami tampak gembira.

Aku pada awalnya lebih banyak masa dihabiskan bersama rakan-rakan bilik(roommate), pergi ke dewan makan bersama dan melihat kawasan sekitar UiTM juga bersama. Ketika ini aku mengenali ramai pelajar jurusan Business. Iye lah, aku asyik bersama roommate dan mereka pula bersama rakan jurusan mereka. Setelah beberapa ketika, baru lah aku mula serasi dengan rakan-rakan satu kos dengan aku. Aku tidak berapa ingat dengan siapa aku mula rapat. Dengan budak-budak bilik Itok, sebab bilik mereka dekat, atau dengan Ijul, sebab aku pernah makan bersama dia di cafe. Iya lah, ramai kot, aku agak selesa dengan semua orang. Tidak menjadi masalah besar untuk bergaul. Menjadi seorang pelajar, menjadi seorang anak lelaki, menjadi seorang adik, menjadi seorang sahabat, menjadi seseorang kepada seseorang yang lain, dan juga yang paling penting menjadi hamba Allah, adalah sesuatu yang sukar tetapi tidak mustahil untuk dilakukan. Tanggungjawab ini dipikul atas pilihan sendiri, dan atas ketentuan Allah yang semestinya adalah yang terbaik untuk hamba-nya ini.

Sementara aku masih ingat, versi sebelum aku tamat(UiTM)..!!

1 ulasan:

Daud Mili berkata...

Masa mula-mula sampai kawasan kelapa sawit Jengka... kiri kanan kelapa sawit...Jauh giler masuk dalam,.. Tapi, tetiba jek sampai seperti kawasan yang ada lanskap macam taman, dah mula ada pokok ru dan macam2... oowhh... itulah dia Bandar Pusat Jengka...hehe...;)