Ahad, 7 November 2010

Sementara Aku Masih Ingat, Versi Sebelum Aku Tamat (UiTM) - 14

Assalamualaikum.........(7 November 2010)(Ahad). Roommate baru.

Di hujung semester satu, kami semua harus mendaftarkan ahli bilik baru mengikut kos masing-masing. Jadi, aku dan roommate semestinya akan berpisah. Sebab kami semua lain-lain kos. Dan ini bukanlah perpisahan yang menyedihkan sangat kerana ianya hanyalah bertukar bilik sahaja. Tetapi, masih duduk di blok yang sama. Nampaknya aku akan punya masalah. Masalah untuk memasuki bilik manakah selepas ini? Siapa mahu terima aku? Budak-budak kos aku yang dekat dengan bilik aku pun semuanya sudah mempunyai roommate. Agak serabut jugak, aku masih mencari kesana dan kesini. Ada juga yang kosong, tapi, aku pula tak berapa rapat dengan mereka pada masa itu, jadi, aku lebih senyap dan menunggu untuk dipelawa, tak berani nak offer diri.

Akhirnya aku jumpa Syed Sofi, atau lebih dikenali sebagai iley dikalangan kami. Aku dan dia memang tidak mempunyai teman untuk mendaftar bilik. Jadi, aku pun berbincang dengan nya, tetapi kami perlu mencari dua orang lagi. Selepas masa berlalu terlalu lama, aku pula rasa sudah tidak dapat menahan sabar, kerana takut nanti disumbat masuk kemana-mana bilik yang aku tidak suka. Suatu ketika di dalam perjalanan menaiki tangga untuk kebilik masing-masing, aku mendengar perbualan dari dua lelaki ini, iaitu Ijol dan Jemy, yang tengah membincangkan perihal pendaftaran bilik untuk semester depan. Amad juga ada ketika itu jika aku tidak silap. Aku fikirkan mereka sudah cukup orang. Jadi aku diam sahaja la. Tetapi, mungkin sudah rezeki aku. Benarlah takdir itu milik Tuhan. Memang soalan yang aku perlukan selama ini akhirnya ditanya juga oleh orang. Dan soalan itu pula datang dari orang seperti mereka, soalannya berbunyi;

"Daud, ngko dah ada bilik?.."

Tanya mereka kepada aku,

"Belum..."

Jawab ku pelahan, sambil mengelengkan kepala lembut.

Dari hanya memandang anak tangga, aku mengangkat kepala memandang mereka dengan tanda tanya. Lalu, mereka tersenyum dan menawarkan aku untuk menyertai mereka kerana mereka juga hanya bertiga. Alhamdulillah, aku gembira, terasa lapang juga rasa hati, kerana terasa amat kusut sebelum ini. Namun tiba-tiba terfikir akan nasib si Syed, sebab aku sudah berjanji dengannya. Aku serba salah. Lantas aku memilih untuk bertindak sedikit kejam dengan menyambut pelawaan mereka bertiga tadi sahaja - malas nak fikir pasal cari roommate dah. Hal Syed itu nantilah aku selesaikan. Setelah beberapa hari, baru lah aku ketemu semula dengan Syed, dan Alhamdulillah, dia juga sudah ketemu teman biliknya. Jadi, nampaknya semuanya selesai.

Aku, Ijol, Jemy dan Amad. Memulakan semester baru sebagai teman sebilik. Apalah yang ada pada kami hanya lah keterujaan untuk meneruskan semester mendatang. Masing-masing mempunyai sikap yang agak positif dan semestinya kami semua amat berbeza. Berasal dari negeri-negeri yang berbeza juga. Aku dari Negeri Sembilan, Jemy dari Kelantan, Ijol dari Terengganu dan Amad dari Johor. Aku segan juga dan adakalanya terfikir yang aku ni sebenarnya tidak pun berada di dalam pelan awal mereka untuk duduk sebilik. Bersangka baik sahaja lah yang mampu aku lakukan. Kerana itu lebih baik... :)

Sementara aku masih ingat, versi sebelum aku tamat(UiTM)..!!

2 ulasan:

Daud Mili berkata...

Bilik baru kami ketika itu adalah di depan tangga. Yang itu aku memang masih ingat!

Tanpa Nama berkata...

kau patut tulis pasal a trip to zouk.that would be nice.hha

zamru